Complete Beethoven Edition Vol 2 CD1: Piano Concertos 1 & 2 (1997) Deutsche Grammophon

A Deutsche Grammophon német kiadó nagyszerű sorozatának második fejezete Beethoven versenyműveit tartalmazza parádés előadásban.

I. zongoraverseny (C-dúr; Op. 15)
(I. Allegro con brio; II. Largo; III. Rondo. Allegro scherzando)

Az 1795-ös esztendő táján Beethoven – aki ekkor huszonöt éves volt és alig két éve költözött Bécs „zongoraországba” – két zongoraversenyt komponált: a B-dúr és a G-dúr koncerteket. Bár saját kijelentése szerint valójában a B-dúr művet írta előbb (1794-95, átdolgozás 1798), az opusz-számozás a C-dúr versenyt részesítette előnyben (1795-96, befejezés 1798), így a köztudatban mindmáig ez a mű él a zeneköltő első koncertjeként. (Ez egyébként sem pontos meghatározás, mivel néhány évvel korábban, Bonnban már megpróbálkozott Beethoven a zongoraverseny műfajával, Esz-dúr versenyének csak zongoraszólama maradt ránk.)

A magas rangú főúri pártfogának – Odescalchi-Keglevics hercegasszonynak – ajánlott kompozíció még Mozart nyomdokain halad. Beethoven maga mutatta be a művet 1798-ban. A darab 1801-ben jelent meg nyomtatásban.

II. zongoraverseny (B-dúr; Op. 19)
(I. Allegro con brio; II. Adagio; III. Rondo. Molto allegro)

Az 1794-1795-ben komponált zongoraversenyt – amely korábbi a köztudatban elsőként szereplő C-dúr koncertnél – valószínűleg 1795 márciusában mutatta be Beethoven a bécsi Zeneművész Társaság hangversenyén. Ez a kompozíció manapság nem népszere, alig hallható olykor. Tagadhatatlan, hogy több szállal kötődik a bécsi zongoraversenyek korabeli átlagához, mint a C-dúr versenymű. De éppen, mert nyelve oly általános, nem érdektelen megfigyelni, hogyan beszélte ezt a köznyelvet a fiatal Beethoven? Az első tétel zenekari bevezetője a C-dúr koncertnél nem kevésbé markáns, telten hangzó főtémát mutat be, egy erőteljes B-dúr hangzat „függönye” után. A téma két részből áll: pontozott ritmusú, akkordikusan felrakott „tézisből” és az elsőhegedűkön lágyan ívelő, nyugodt menetű „antitézisből”. E két anyagból a szonátatétel során könnyen kínálkozik a motivikus építkezés, amit nem is olyan régen tanulhatott Haydntól Beethoven (a Haydn-féle zeneszerzés-leckék ideje 1793, tehát két évvel előzte meg a zongoraversenyt). Ha mai füllel – és főként a zeneköltő későbbi opuszainak ismeretében – hallgatva a B-dúr koncert nem is tűnik korszakalkotó remekműnek, a motivikus munkának ezt a leleményét és ugyanakkor ökonómiáját feltétlenül becsülnünk kell a darab megnyitó tételében. A lassú tétel ezúttal a zenekaron hangzik fel, a zongora csak később kapcsolódik be, fantáziaszextien oldott, gazdagon ékesített szólamával. A rondófinálé zenéje a közismert chasse-típusba sorolható, ehhez hasonló lovagló-zenét a hegedűverseny zárótételéhez ír majd ismét Beethoven.” (Pándi Marianne hangversenykalauza)

1-3. Concerto for Piano no 1 in C major, Op. 15
Maurizio Pollini piano
Vienna Philharmonic Orchestra – Conductor: Eugen Jochum

4-6. Concerto for Piano no 2 in B flat major, Op. 19
Maurizio Pollini piano
Vienna Philharmonic Orchestra – Conductor: Eugen Jochum

https://tinyurl.com/y8sdpwol

0

Találatok: 1

Publication author

offline 2 óra

Levin

356
Comments: 2129Publics: 4551Registration: 22-09-2017

Vélemény, hozzászólás?

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
Loading...