Norms, Rákosi, Diskobra, Youth Violence – Orbán népe (2015) Permaculture Records

“Magyarországon a punknak nagy hagyománya van, sőt, talán nem erős kijelentés az sem, hogy ez volt az utolsó olyan műfaj a magyar zenetörténetben, amit a magyar zenészek a saját képükre tudtak formálni és az angol monokróm gyárvárosok rohadására még rátettek egy lapáttal abból a a sajátos hangulatból, ami Tarr Béla filmjeit is átitatja.

Ez pedig egy megvezetett és hazugságokkal külső szemlélő számára akár összetartottnak is tűnő nemzet kiábrándultságából táplálkozó elkeseredettség és kiábrándultság, annak a felismerése, hogy egy erkölcsileg szétrohadt, velejéig romlott és megbukott rendszer tehetetlen robotjai váltak az egykor reménykedő emberekből. Tarr Béla azonban már nem forgat több filmet, és a mai punkkal is annyira van jelen a párhuzam, hogy a négy zenekart tömörítő Orbán Népe lemez első zenekara, a Norms Tarr Béla filmjeinek zeneszerzőjétől Víg Mihálytól idéz.
A punk Magyarországon a nyolcvanas években a keserűség és a kilátástalanság szócsöve volt. A dalszövegek hűen reprezentálták azt a fajta frusztráltságot, ami az akkori fiatalság borús mindennapjainak szerves része volt. A kilencvenes évek ezzel szemben – talán pont azért mert nem igazán értették, hogy mi történik a rendszerváltást követően – arról szólt, hogy megjelentek és nagy népszerűségre tettek szert az olyan zenekarok, akik vicceskedtek és mivel amúgy is a konstruktív rendszerkritika sikeresen feloldódott a kannásborban, így egy időre kicsit funkciótlanná és felhigulttá vált. Azonban a kétezres évek vége felé a punk újra elkezdett visszakanyarodni a gyökereihez. Újra felbukkantak zenekarok, akik már szartak arra, hogy valamelyik nagy ruhacég által szponzorált turnén nagy turnébuszokban utazzanak és olyan dolgokról énekeljenek, mint például a lányok kergetése a tengerparton, a gördeszka boltok polcainak kínálata, vagy a sarki fagyizó.
Ekkor jelentek meg Magyarországon is újra olyan zenekarok, akik a zenét visszavitték a természetes környezetébe, azaz az olyan kis helyekre, ahol a koncertek alapokról szólnak, az ének túl van vezérelve. Ha úgy tetszik a punk egy időre meglógott, de fülön csípték és hazavitték oda ahova való és ehhez kiváló alapot szolgáltatott, hogy addigra kristálytisztán látható volt, hogy a rendszerváltás, valódi változást nem hozott és ami van azt a leginkább úgy lehetne jellemezni, ahogy egy vendéglátós ismerősöm jellemezte a forró csoki és a kakaó közötti különbséget: ugyanaz a szar csak még szarabb! Ennél találóbb hasonlat nincs egy olyan rendszerben, ami a kommunista diktatúra legsötétebb jegyeit hordozza, csak zabálhatóvá teszi azzal, hogy a szar nemzeti színű cukormázzal van leöntve.

Az Orbán népe négy zenekara is már ennek a mozgalomnak és kiábrándult társadalomnak a szerves része és hangja. A lemezen az amúgy is erős párhuzamot a hőskorszakkal az is alátámasztja, hogy mindegyik zenekar előad egy feldolgozást is. A sort a Norms nyitja a már említett találó Víg Mihály interjúrészlettel, majd belecsapnak kaotikus ám mégis végig lüktető, lendületes kényelmetlen zajorgiájukba, amit követ a Rákosi pusztai nihilizmusa. A polgári életben gátőrként dolgozó énekes Csoki szövegei tökéletesen reprezentálják a társadalomból kitaszított embereknek a gondolatait, gondjait és frusztrációját társadalmi történeteken keresztül. A Diskobra zsigeri panelpunkja a dolgozó és tehetetlen ember hangját reprezentálja, míg a Youth Violence a rendszerváltás utolsó esélye elbaszásának szószólója. (Pándi Balázs, index)

01. Norms – Idáig 03:09
02. Norms – Ez valami szörnyű 01:15
03. Norms – Nem én voltam 03:12
04. Norms – Általános közérzet 01:44
05. Rákosi – Nemzeti Együttműködés 01:18
06. Rákosi – Örök mosoly 00:24
07. Rákosi – Közmunka 00:41
08. Rákosi – Ugar 00:42
09. Rákosi – Kelet-Európa 00:30
10. Rákosi – Csürhe 00:36
11. Rákosi – Kisül az agyam 00:55
12. Rákosi – Holodomor 00:41
13. Rákosi – 2014 00:32
14. Rákosi – Szar 00:43
15. Rákosi – Család 01:07
16. Rákosi – Vidrauccaszuszájd 01:06
17. Diskobra – Konzervált múlt 01:49
18. Diskobra – Kölcsöntől fizetésig 01:17
19. Diskobra – Nyomás 02:04
20. Diskobra – Kétharmad 01:34
21. Diskobra – Málenkij robot 01:38
22. Diskobra – SS20 01:51
23. Youth Violence – Szabadságunk partjai 01:14
24. Youth Violence – Értelmiség nevelődik 01:26
25. Youth Violence – Vakfolt 00:55
26. Youth Violence – Örökölt emlék 00:52
27. Youth Violence – Magamat megváltva 01:05
28. Youth Violence – Ebben a háborúban 02:01

https://zenekucko.com/06564

0

Visits: 8

Publication author

offline 2 hét

Levin

Avatar 177
Comments: 2243Publics: 4687Registration: 22-09-2017

Norms, Rákosi, Diskobra, Youth Violence – Orbán népe (2015) Permaculture Records

” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. weawerchuby írta:
    A vicces punk a megakiadók kreálmánya,komfortossá tették a zenét a tinik számára. Nem véletlen hogy a Slayer kijött egy Undispute Attitude (1996) albummal,melynek konkrét koncepciója pont az volt,hogy megmutassák milyen is az igazi punkos energia. A punk lényege a szókimondó,provokáló szövegek és a zenéből felszabaduló ösztönös energia.

    Számomra ez a punk szentháromság:
    1.The Sex Pistols – Never Mind the Bollocks (1977)
    2.The Exploited – Beat the Bastards (1996)
    3.Bad Religion – The Gray Race (1996)

    0

Vélemény, hozzászólás?

Authorization
*
*
Registration
*
*
*

11 + 19 =

Password generation