Rolf Lislevand – La Mascarade. Music for Solo Baroque Guitar & Theorbo (2016) [ECM New Series]

Mascarade. Mi is ez?
A cím ugyanaz, mint Hamvas Béla Karnevál-ja, és a dolog lényege szép analógiákat mutat a regénnyel, illetve annak metafizikájával.

A 17.sz.-i zene bonyolultságát kb. úgy lehet elképzelni, hogy egy szöveg, amely megértésre vár; a későbbi klasszika és főleg a romantika pedig inkább festményeket kínál, amelyek megfejtése leginkább érzelmi alapon lehetséges.
Lislevand írja még, hogy van úgy, hogy az adott kor esztétikai ideái fordított relációban vannak az emberi élet viszonyaival. Ez talán abból jön, hogy pontosan a hiány az, ami az alkotásban szerepet játszik; a kreativitást messzemenően fokozza, és maga a stílus is kialakulhat belőle.
Ha nem fogalmazunk olyan szigorúan, akkor a hiány lehet a direkt nem-tökéletesség, az anyajegy a gyönyörű színésznő arcán, amely kiemeli szépségét, vagy egy agyonhordott farmernadrág, amely felélénkíti a funkcionalitásban megfáradt elmét, és menekülési utat ad a perfekcionizmus szorításából.

Enyhén olyan érzés, mintha a Patmosz traktátusait olvasnánk, nem?

Minden, amit elértem, a hiányaimnak köszönhetek…
Az, ami nem nyilatkozott meg, előnyben van afölött, ami megnyilatkozott. A nemlétező erősebb, mint a létező. A láthatatlan erősebb a láthatónál. Az igazi erő az üresség, a szellem ott van, ahol nincs semmi. Mindaz, ami van, ex nihilo keletkezett. A világot ebből a semmiből teremtették, ebből a ragyogó nemlétezőből, aminél tisztább és erősebb és keményebb és üresebb nincs.
(Hamvas Béla – Patmosz)

Lislevand még azon töprengett, hogy tudja betartani azt az szimpla előírást, hogy minden hangjegy a saját halálával végződjön (Toute note doit finirr en mourant). Hogyan lehet ezt egyetlen pengetős hangszerrel elérni? Hogyan tartalmazhatja az egy hangjegy a saját életét, születéstől a haláláig? Ennyire beszélne a hang? Ennyire más lenne, mint a mai klasszikus hangszerek hízelgő és elkényeztetett hangja?

És sodródva visszafelé a párizsi metrón látta a mai élő maszkarádét, merthogy mindenkin napszemüveg és head-szett volt… .

A két szerző, Corbetta és de Visée, mester és tanítvány. Corbetta itáliai születésű, de Franciaföldön lett híres, de Visée pedig a Napkirály megbecsült udvari zenésze lett. Akkor is, ha ez azt jelentette, hogy sokszor két lépéssel a király mögött kellett pengetnie, amíg az az udvari sétáját végezte. A zenetörténet első, még humanoid iPod-ja.
/http://komolyzeneiajanlo.blogspot.co.uk/

01. Prélude En Ré Mineur Composed By – Robert de Visée
02. Passacaille En Ré Mineur Composed By – Robert de Visée
03. Les Sylvains De Mr. Couperin Composed By – Robert de Visée

Passacaille En Sol Mineur
04. Intro Composed By – Rolf Lislevand
05. Passacaille En Sol Mineur Composed By – Francesco Corbetta
06. Prélude En La Mineur Composed By – Robert de Visée
07. La Mascarade, Rondeau Composed By – Robert de Visée
08. Partie De Chaconne En Ut Majeur Composed By – Francesco Corbetta
09. Sarabande Pe La B Composed By – Francesco Corbetta
10. Chaconne En La Mineur Composed By – Robert de Visée
11. Caprice De Chaconne Composed By – Francesco Corbetta
12. Chaconne En Sol Majeur Composed By – Robert de Visée
13. Folie Composed By – Francesco Corbetta
14. La Muzette, Rondeau Composed By – Robert de Visée

Passacaille En Si Mineur
15. Intro Composed By – Rolf Lislevand
16. Passacaille En Si Mineur Composed By – Robert de Visée
17. Exit Composed By – Rolf Lislevand
18. Sarabande En Si Mineur Composed By – Robert de Visée

 http://links.snahp.it/207rlis




 

 

0

Találatok: 2

Publication author

offline 10 óra

dali300

Avatar 184
https://444.hu/2022/05/31/tancold-ugy-vegig-a-mai-napot-ahogy-ezek-a-hatvanas-evekbeli-eszak-ir-altis-csajok-toltak-a-sulidiszkoban
Comments: 486Publics: 1327Registration: 25-09-2017
Avatar

Szerző: dali300

https://444.hu/2022/05/31/tancold-ugy-vegig-a-mai-napot-ahogy-ezek-a-hatvanas-evekbeli-eszak-ir-altis-csajok-toltak-a-sulidiszkoban

Vélemény, hozzászólás?

Authorization
*
*
Registration
*
*
*

kettő × három =

Password generation