Complete Beethoven Edition Vol 4 CD3: Fidelio (1997) Deutsche Grammophon

A Deutsche Grammophon német kiadó nagyszerű sorozatának negyedik fejezete Beethoven egyetlen operája, a Fidelio köré épült műveket tartalmazza parádés előadásban.

Beethoven egyetlen „igazi” operáját, a Fideliót „fájdalmai gyermekének” nevezte a viszontagságokra tekintettel, melyek a művet övezték, a megírás körülményességét éppúgy beleértve, mint aztán a küzdelmeket, hogy mit tartson meg a leírtakból.
Az 1800-as évek elején jeles operaszerzők, így az elfoglalt Salieri vagy a súlyosan beteg Süssmayr aka­dályoztatása miatt „űr” keletkezett a bécsi operaszerzésben, amit az éles szemű Beethoven ész­revett, és a maga számára kamatoztatni akart. 1804-ben Sonnleithner szövegkönyvvé formálta Bouilly Leonóra, avagy a hitvesi szerelem című drámáját, és Beetho­ven vállalta a megzenésítést.
Beethoven több mint egy évet töltött a komponálással, a próbákat követően az akkor még há­rom felvonásos opera bemutatóját 1805. október 15-ére tűzték ki. Az utolsó pillanatban derült égből villámcsapáként politikai megfontolásból a cenzúra be akarta tiltani, néhány számot politikai megfontolásból ki is kellett hagynia
ita bontakozott ki a darab címe körül is, Beethoven hiába ragaszkodott a „Leonórá”-hoz, akarata ellenére „Fidelió”-ként hirdették meg. Hiába hárultak el a belpolitikai akadályok, támadtak helyébe külpolitikaiak: Napóleon csapatai előrenyomultak Bécs felé, így a bemutatót az izgalmak, bizonytalanságok miatt végül novem­ber 20-áig ki kellett tolni. A közönség nagy része francia katonákból „verbuválódott”.
1814-ben energikus szövegkönyvi átdolgozással megszületett a két felvonásos változat. („Újjáé­pítem romjaiból az öreg várat” – írta örömében Beethoven.) Új nyi­tányt is írt, a tematikusan az előzőektől teljesen eltérő, ma Fidelio-nyitányként is­mert darabot. Beethoven ebből az alka­lomból komponálta élete legfelemelőbb áriáját (Leonóra recitativója és áriája az I. felvonásból). Ekkor vált véglegessé a Fidelio cím is Beethoven beleegyezésével. (Gyökér Solt)

1. Ouvertüre
2. Act 1. No. 1. Duett. Jetzt, Schätzchen, jetzt sind wir allein
3. Act 1. Armer Jaquino, ich war ihm sonst recht gut
4. Act 1. No. 2. Arie. O wär’ ich schon mit dir vereint
5. Act 1. Jaquino! / Ja, Meister Rocco?
6. Act 1. No. 3. Quartett. Mir ist so wunderbar
7. Act 1. Höre, Fidelio!
8. Act 1. No. 4. Arie. Hat man nicht auch Gold beineben
9. Act 1. Ihr habt recht, Vater Rocco
10. Act 1. No. 5. Terzett. Gut, Söhnchen, gut
11. Act 1. No. 6. Marsch
12. Act 1. Drei Mann Schildwachen auf den Wall
13. Act 1. No. 7. Arie mit Chor. Ha! Welch ein Augenblick!
14. Act 1. Hauptmann! Bestigen Sie mit einem Trompeter sogleich den Turm
15. Act 1. No. 8. Duett. Jetzt, Alter, jetzt hat es Eile!
16. Act 1. No. 9. Rezitativ und Arie. Abscheulicher! Wo eilst du hin? / Komm, Hoffnung, lass den letzte
17. Act 1. Marzelline! / Nein, ich will nicht…
18. Act 1. No. 10. Finale. O welche Lust, in freier Luft
19. Act 1. No. 10. Finale. Nun sprecht, wie ging’s? – Noch heute! / ach, Vater, Vater, eilt! / Verwegne
20. Act 1. No. 10. Finale. Leb wohl, du warmes Sonnenlicht

http://tinyurl.com/yakphqp8

0

Találatok: 1

Publication author

offline 4 óra

Levin

Avatar 559
Comments: 2236Publics: 4723Registration: 22-09-2017

Vélemény, hozzászólás?

Authorization
*
*
Registration
*
*
*

16 − hat =

Password generation