Complete Beethoven Edition Vol 5 CD7: Klaviersonaten (1997) Deutsche Grammophon

A Deutsche Grammophon német kiadó nagyszerű sorozatának ötödik fejezete Beethoven zongoraszonátáit tartalmazza.

A műfaj 1640 körül indult fejlődésnek. Akkor elkülönültek egymástól:
templomi szonáta (sonata da chiesa; „chiesa” = templom) – Ezeket, mint az elnevezésből látszik, templomokban adták elő. Visszafogottabbak, komolyabb hangvételűek, nincsenek vidám tánctételeik.
kamaraszonáta (sonata da camera; „camera” = szoba) – Ezek könnyedebb hangvételűek, vidám, lendületes tánctételekkel.
A két forma az 1680-as és 1690-es években közeledett egymáshoz, és a 17. század végére kialakult a mai értelemben vett szonáta.

A klasszikus szonáta ciklikus három–négytételes műforma. A tételek formájára és sorrendjére nézve meglehetősen szigorú szokás alakult ki. Az I. tétel szokás szerint egy gyors tempójú szonátaformájú, a II. lassú tempójú szonáta-, egytémás rondó-(kisrondó)- vagy dalformájú tétel. A III. tétel menüett vagy scherzo; gyors tempójú összetett dalforma. A IV. tétel ismét gyors tempójú, rendszerint két témás rondó- (szonátarondó)- vagy néha szonátaformájú. Valamennyi hangszeres műfaj formai építkezésében megtalálható (szonáta, szimfónia, versenymű, kamarazene). A romantika kora óta a szonáta sokkal kötetlenebb műforma; a tételek száma és rendje sokkal szabadabb, sőt már nem szükségszerűen ciklikus forma, úgyszólván egyetlen követelménye, hogy legalább egy szonátaformájú tétel legyen benne. Ez a szonátaforma is sokkal szabadabb mára, mint a klasszikus szonátaforma.

Beethoven 32 zongoraszonátát szerzett, ezeket a sorozat korongjain Wilhelm Kempff (1895-1991) német zongoraművész adja elő. A felvételek 1964-ben a hannoveri Beethoven-teremben készültek.

A művek:
07-01 Piano Sonata No. 25 in G, Op. 79 – I. Presto alla tedesca
07-02 Piano Sonata No. 25 in G, Op. 79 – II. Andante
07-03 Piano Sonata No. 25 in G, Op. 79 – III. Vivace
07-04 Piano Sonata No. 26 in E flat, Op. 81a – I. Das Lebewohl (Les Adieux). Adagio – Allegro
07-05 Piano Sonata No. 26 in E flat, Op. 81a – II. Abwesenheit (L’Absence). Andante espressivo
07-06 Piano Sonata No. 26 in E flat, Op. 81a – III. Das Wiedersehn (Le Retour). Vivacissimamente
07-07 Piano Sonata No. 27 in E minor, Op. 90 – I. Mit Lebhaftigkeit und durchaus mit Empfindung und Ausdruck
07-08 Piano Sonata No. 27 in E minor, Op. 90 – II. Nicht zu geschwind und sehr singbar vorzutragen
07-09 Piano Sonata No. 29 Hammerklavier in B flat, Op. 106 – I. Allegro
07-10 Piano Sonata No. 29 Hammerklavier in B flat, Op. 106 – II. Scherzo. Assai vivace
07-11 Piano Sonata No. 29 Hammerklavier in B flat, Op. 106 – III. Adagio sostenuto. Appassionato e con molto sentimento
07-12 Piano Sonata No. 29 Hammerklavier in B flat, Op. 106 – IV. Largo – Allegro risoluto

http://tinyurl.com/y9lmebzk

0

Találatok: 1

Publication author

offline 55 perc

Levin

Avatar 432
Comments: 2146Publics: 4624Registration: 22-09-2017

Vélemény, hozzászólás?

Authorization
*
*
Registration
*
*
*

nyolc − 6 =

Password generation