Christina Pluhar, L’ Arpeggiata –  Händel Goes Wild (2017) Warner Classics

Christina Pluhar

“Händel megvadul – sőt trendi stílusban: bevadul. Christina Pluhar régizene-együttesének lemeze a címlapon szemérmesen elhallgatja, miről is van szó tulajdonképpen.

A doboz hátlapja már többet sejtet az „Improvisations on G. F. Händel” információval. Ennyiből azok, akik ismerik a L’Arpeggiata munkásságát, és tudják, hogy abban sokszor megjelenik a könnyűzenével való kacérkodás mozzanata, már szimatot kaphatnak. És a szimatuk nem csal: a lemez, amelyen tizennégy, többségében nagyon híres Händel-szám hallható (köztük olyan slágerek is, mint a Verdi prati, a Lascia ch’io pianga vagy az Ombra mai fu), kakukktojásként egy szem Vivaldival, többnyire nem vegytisztán Händel zenéjét tartalmazza, hanem valami mást, Händel ürügyén. Ne szépítsük, a „klasszikusok popritmusban” mintájára ez itt jazzesített Händel.

Lehet az ilyesmit szeretni, és lehet elutasítani. E sorok írója nem kedveli az effélét – ez már akkor is így volt, amikor a műveletet a régmúltban olyan pompás zenészek végezték el, mint Jacques Loussier vagy a Swingle Singers. Händeltől idegen ez a pancsolmány, zenéje semmit sem kap tőle, mint ahogyan annak idején Bach sem kapott a jazzesítőktől.

De ne legyünk vaskalaposak, értékeljünk mindent a maga paradigmáján belül. Szerencsétlen ötletnek tartom Händel jazze­sítését, mert úgy érzem, erőszakkal tukmál a barokk zenére valamit, amihez annak semmi köze. Ezt a véleményt azonban a tárgyilagosság jegyében zárójelbe teszem, elismerve, hogy a megvalósítás módja felsőfokú, sőt lenyűgözően profi. A két – Magyarországon is ismert – nagyszerű énekes, Nuria Rial és Valer Sabadus remekel, a hangszeresek pedig, akik egy különös, részben jazzes, részben klezmergyökerű, részben enyhén orientális szósszal öntik nyakon Händel zenéjét, olyan virtuózan és kreatívan játszanak, hogy a kivitelezés fölényét – sajnos – az is kénytelen elismerni, akinek maga az elképzelés egyáltalán nem tetszik.” (csk magyarnarancs.hu)

Georg Friedrich Händel (1685 – 1759)
01. Sinfonia (From Alcina HWV 34) (05:01)
02. Venti, turbini (Aria di Rinaldo, from Rinaldo HWV 7) (05:41)
03. O sleep, why dost thou leave me (Aria di Semele, from Semele HWV 58) (03:08)
Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
04. Allegro (from Concerto in G minor, RV 157) (04:14)
Georg Friedrich Händel (1685 – 1759)
05. Cara sposa (Aria di Rinaldo, from Rinaldo HWV 7) (09:30)
06. Where’er you walk (Aria di Semele, from Semele HWV 58) (03:37)
07. Sinfonia (The Arrival of the Queen of Sheba, from Solomon HWV 67) (04:10)
08. Pena tiranna (Aria di Dardano, from Amadigi di Gaula HWV 11) (06:36)
09. Piangero la sorte mia (Aria di Cleopatra, from Giulio Cesare in Egitto HWV 17) (05:37)
Johann Hieronymus Kapsberger (1580 – 1651)
10. Canario (Improvisations based on Girolamo Kapsberger) (04:54)
Georg Friedrich Händel (1685 – 1759)
11. Verdi prati (Aria di Ruggiero, from Alcina HWV 34) (03:45)
12. Tu del Ciel ministro eletto (Aria di Bellezza, from Il trionfo del Tempo e del Disinganno HWV 46a) (03:48)
13. Mi lusinga il dolce affetto (Aria di Ruggiero, from Alcina HWV 34) (06:38)
14. Lascia ch’io pianga (Aria di Almirena, from Rinaldo HWV 7) (03:49)
15. Ombra mai fu (Aria di Serse, from Serse HWV 40) (05:02)

Céline Scheen, soprano
Valer Sabadus, counter-tenor
Gianluigi Trovesi, clarinet
L’Arpeggiata
Christina Pluhar, theorbe & direction

https://zenekucko.com/07700

0

Visits: 20

Publication author

offline 2 hét

Levin

Avatar 177
Comments: 2243Publics: 4687Registration: 22-09-2017

Vélemény, hozzászólás?

Authorization
*
*
Registration
*
*
*

5 + tizenegy =

Password generation