1955-ben Glenn Gould, a fiatal kanadai zongoraművész üstökösként robbant be a zenei életbe a Goldberg-variációk ma már legendás felvételével. A rajongók számára pedig igazi különlegesség volt az 1982-es, lassabb változat, melyet a különc művész a halála előtt készített.A Goldberg-variációk Johann Sebastian Bach egyetlen variációformában komponált műve, amelyet Hermann Karl von Keyserlingk gróf és csembalistája, Johann Gottlieb Goldberg számára írt 1741–42-ben.
A mű átfogó, akadémikus alkotás, a barokk variációművészet mintapéldája. Minden rész önálló karakterrel, egyedi hangulattal bír, amelyek összhangját a tudatosan építkező szerkezet és az erőteljes, kánon alakzatokban rendszeresen visszatérő egyetlen közös basszustéma biztosítja.
A mű a hagyomány szerint 1741 környékén készült báró Hermann Karl von Keyserlingk, Szászország orosz nagykövete részére. Nikolaus Forkel, Bach első életrajzírója írta: ”A gróf gyakran betegeskedett, és ilyenkor álmatlan éjszakái voltak. A házában lakó Goldbergnek ilyenkor a szomszéd szobában kellett töltenie az éjszakát, és az álmatlanságban szenvedőnek valamit muzsikálnia. A gróf egyszer említette Bachnak, hogy szeretne néhány zongoradarabot Goldberg számára, amelyeknek lágy és vidám hangulata kellemessé tehetné álmatlan éjeit.”
A mű sikerét jelzi, hogy „Később a gróf ezeket a saját változatainak nevezte; nem győzött betelni hallgatásukkal, és hosszú időn át csak ennyit mondott, amikor álmatlan éjszakák jöttek: Ugyan kedves Goldberg, játssz már el egyet a változataim közül”. Ezért Bach az akkori viszonyokhoz képest igen nagy jutalmat kapott a művéért: „Bach talán még egy művéért sem kapott ehhez hasonló gazdag díjat. A gróf egy 100 Lajos-arannyal telt aranyserleggel ajándékozta meg. De lett volna bár ezerszer nagyobb az ajándék, akkor sem érhetett volna fel a mű értékével”.
Goldberg Variations
(1981 Digital Recording)
1 Aria 2:52
2 Variation 1 a Clav. 1:10
3 Variation 2 a 1 Clav. 0:49
4 Variation 3 a 1 Clav. Canone all’Unisono 1:31
5 Variation 4 a 1 Clav. 0:50
6 Variation 5 a 1 ovvero 2 Clav. 0:36
7 Variation 6 a 1 Clav. Canone alla Seconda 0:40
8 Variation 7 a 1 ovvero 2 Clav. Al tempo di Giga 1:18
9 Variation 8 a 2 Clav. 0:53
10 Variation 9 a 1 Clav. Canone alla Terza 0:59
11 Variation 10 a 1 Clav. Fughetta 1:04
12 Variation 11 a 2 Clav. 0:53
13 Variation 12. Canone alla Quarta 1:36
14 Variation 13 a 2 Clav. 2:39
15 Variation 14 a 2 Clav. 1:02
16 Variation 15 a 1 Clav. Canone alla Quinta. Andante 5:04
17 Variation 16 a 1 Clav. Ouverture 1:40
18 Variation 17 a 2 Clav. 0:54
19 Variation 18 a 1 Clav. Canone alla Sesta 1:03
20 Variation 19 a 1 Clav. 1:04
21 Variation 20 a 2 Clav. 0:50
22 Variation 21. Canone alla Settima 2:14
23 Variation 22 a 1 Clav. Alla breve 1:03
24 Variation 23 a 2 Clav. 0:57
25 Variation 24 a 1 Clav. Canone all’Ottava 1:42
26 Variation 25 a 2 Clav. Adagio 6:01
27 Variation 26 a 2 Clav. 0:54
28 Variation 27 a 2 Clav. Canone alla Nona 1:21
29 Variation 28 a 2 Clav. 1:03
30 Variation 29 a 1 ovvero 2 Clav. 1:02
31 Variation 30 a 1 Clav. Quodlibet 1:28
32 Aria da capo 3:46
Recorded at Columbia 30th Street Studio, New York City, USA ; April 22-25 & May 15, 19 & 29, 1981
https://zenekucko.com/06804
Views: 17
Tudom, minden hasonlat sántít. Mégis, valahogy az az érzésem, hogy Glenn Gould beleélése a zongorajátékba olyasmi, mint Keith Jarrett hihetetlen egyéni játéka. A magas színvonalú technikai tudás mellett olyan mértékű érzelmi elkötelezettséggel játszik, ami csak a zsenikre jellemző. Köszönjük a feltöltést!
Kedves Georgie, nekem már nem is kell semmit írnom, elmondod te helyettem is 🙂
Köszönöm.