Annie Fischer – The Complete London Studio Recordings CD 7: Schumann Carnaval • Kinderszenen • Kreisleriana (2014) Warner Classics

Fischer Annie (1914-1995) egyike volt a világ valaha élt legnagyobb előadóművészeinek. 1924-ben, tízéves korában csodagyerekként debütált, két évvel később pedig már Zürichben lépett fel. 1933-ban megnyerte a Budapesten rendezett Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraversenyt. Ettől kezdve töretlen volt a karrierrje a világhírig.

„Amikor ő játszik, a mű maga szólal meg. Minden koncertje rendkívüli, végtelenül érzékeny és változékony.” (Pernye András).

„Egyfajta médiummá vált a koncertpódiumon, megszűnt Fischer Annie lenni, testét átadva Mozart, Chopin, Schubert, Schumann szellemének. Meghatározhatatlan, katartikus élményt éltünk át, amikor zongorázott.” (Mácsai János)

Vásáry Tamás, aki szinte a fogadott fia volt: „Annie igazi művész volt, aki felemel a földről. A játékát hallva elfelejtkeztem magamról. Jelenség volt, aki nem zongorázott, hanem történeteket mesélt a billentyűkön”.

A XX. század legendás zongoraművésznője 1914-ben született Budapesten. Szülei korán felfigyeltek különleges zenei tehetségére, így ötéves korától zongoraleckéket kezdett venni. A Zeneakadémia 1923-as növendékhangversenyén már Beethoven C-dúr zongoraversenyét játszotta, csodagyerekként robbant be a magyar zenei életbe. Amikor a zürichi Zeneakadémia tanára, Alexander Schaichet véletlenül fültanúja volt egyik próbájának, Svájcba invitálta, ahol 1926-ban Mozart A-dúr és Schumann a-moll zongoraversenyével nemzetközi bemutatkozására is sor került. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Székely Arnold és Dohnányi Ernő növendéke volt, így a Liszt-féle zongoraiskola közvetlen letéteményese, hiszen két mesterét Liszt egyik legkedvesebb tanítványa, Thomán István mentorálta.

Az 1933-as év fordulópont Fischer Annie karrierjében, ekkor nyerte meg az első Budapesti Liszt Ferenc Zongoraversenyt. Eredetileg nem erre, hanem egy bécsi Brahms-versenyre készült, de Dohnányi unszolására mégis meggondolta magát. Két hónappal a megmérettetés előtt látott neki a felkészülésnek, az Esz-dúr zongoraversenyt már csak az utolsó pillanatban maradt ideje memorizálni. A zsűrit a h-moll szonáta előadásával győzte meg, amely hetvenéves pályafutása során repertoárjának egyik ikonikus darabjává vált. Győzelmét sikeres európai hangversenykörutak és nemzetközi elismertség követte.

Fischer Annie koncertműsorainak gerincét a XVIII-XIX. század remekművei alkották: Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Chopin és Liszt műveinek tolmácsolójaként az egész világot bejárta. 1961-ben Széll György és a Clevelandi Zenekar közreműködésével debütált Amerikában. Olyan karmesterekkel dolgozott együtt, mint Ernest Ansermet, Fritz Busch, Herbert von Karajan, Otto Klemperer, Bruno Walter, Ferencsik János, Fricsay Ferenc és Ormándy Jenő. Bár hivatalos keretek között sosem tanított, Frankl Péter és Vásáry Tamás mellett zongoristák egész sorát inspirálta, segítette. Zenei nagyságához képest sajnos igen kevés lemez őrzi játékát, véleménye szerint a felvételek sosem képesek a maguk teljességében visszaadni az élő muzsika varázsát. Ennek ellenére 1977-ben saját maga döntött úgy, hogy a Hungaroton stúdiójába vonul és rögzíti Beethoven zongoraszonátáit. A hosszú vágási folyamat után végül mégsem engedélyezte a lemezek kiadását, azok csak 1995-ös halála után jelentek meg.

A sorozat az EMI által a londoni Abbey Road Stúdióban 1955 és 1966 rögzített felvételeit tartalmazza.

Robert Schumann (1810-1856)
Carnaval, Op. 9
01. Préambule: Quasi maestoso
02. Pierrot: Moderato.
03. Arlequin: Vivo.
04. Valse noble: Un poco maestoso
05. Eusebius: Adagio – Piu lento
06. Florestan: Passionato
07. Coquette: Vivo
08. Réplique: L’istesso tempo ( Sphinxes )
09. Papillons: Prestissimo
10. A.S.C.H. – S.C.H.A. (Lettres dansantes): Presto
11. Chiarina: Passionato
12. Chopin: Agitato
13. Estrella: Con affetto – Piu presto
14. Reconnaissance: Animato
15. Pantalon et Colombine: Presto
16. Valse allemande: Molto Vivace. Paganini: Presto – Intermezzo
17. Aveu: Passionato
18. Promenade: Con Moto
19. Pause: Vivo
20. Marche des „Davidsbündler“ contre les Philistins: Non Allegro – Molto piu vivo – Animato – Vivo – Animato molto – Piu stretto

Kinderszenen, Op. 15
21. Von fremden Ländern und Menschen (Of Foreign Lands and Peoples)
22. Curiose Geschichte (A Curious Story)
23. Hasche-Mann (Blind Man’s Buff)
24. Bittendes Kind (Pleading Child)
25. Glückes genug (Quite Happy)
26. Wichtige Bebebenheit (An Important Event)
27. Träumerei (Dreaming)
28. Am Camin (At the Fireside)
29. Ritter vom Steckenpferd (Knight of the Hobby-Horse)
30. Fast zu ernst (Almost too Serious)
31. Fürchtenmachen (Frightening)
32. Kind im Einschlummern (Child Falling Asleep)
33. Der Dichter spricht (The Poet Speaks)

Kreisleriana, Op. 16
34. Äußerst bewegt (Extremely animated), D minor
35. Sehr innig und nicht zu rasch (Very inwardly and not too quickly), B? major
36. Sehr aufgeregt (Very agitated), G minor
37. Sehr langsam (Very slowly), B? major/G minor
38. Sehr lebhaft (Very lively), G minor
39. Sehr langsam (Very slowly), B? major
40. Sehr rasch (Very fast), C minor/E? major
41. Schnell und spielend (Fast and playful), G minor

https://tinyurl.com/ycz7y7os

0

Visits: 5

Publication author

offline 4 nap

Levin

Avatar 177
Comments: 2313Publics: 4687Registration: 22-09-2017

Vélemény, hozzászólás?

Authorization
*
*
Registration
*
*
*

14 − tíz =

Password generation