Johanna Martzy – The Complete Recordings on DG & EMI CD12 (2012) EMI Music Korea

Johanna Martzy

Martzy Johanna (1924-1979) hegedűjátékát szerencsére számos hangfelvétel őrzi. A kritikusok legnagyszerűbb teljesítményének a Bach szólószonáták és -partiták (kiváltképp pedig a d-moll chaconne) 1954/55-ben készített felvételét tartják, de a Fricsay Ferenc és a RIAS Szimfonikus Zenekar közreműködésével rögzített Dvorák-koncert is évtizedeken át e mű mértékadó felvételének számított.
Martzy a magyar hegedűiskola legjobb hagyományainak folytatója volt, a külföldi szakemberek értékeléseiben mindenütt „szenvedélyes tónusáról”, „mindig előre lendítő ritmikájáról”, „technikájának sziporkázó rugalmasságáról” olvashatunk.
Kezében méltó mesterre lelt Bronislaw Huberman (más források szerint Hubay Jenő) egykori Stradivarija. (Mikusi Balázs)

Antonin Dvorák (1841-1904) cseh zeneszerző egy Prága melletti településen Nelahozevesben született, ahol élete legnagyobb részét töltötte. Tizenegy évesen otthagyta az iskolát, hentes tanulónak állt, de később németet tanult Zloncéban.
Zenei érdeklődése egyre inkább előtérbe került, orgona- és zongoraórákat vett. 1857-ben Prágában tanult egy egyházi iskolában, ének, zeneelmélet és orgona tanulmányokat folytatott, de hamar elsajátította a hegedülés tudományát is.
Koncertekre járt, különösen Wagner és Schumann művei érdekelték. Az 1860-as években a Bohémiai Ideiglenes Színház (a Prágai Nemzeti Színház elődje) zenekarában volt brácsás, Smetana vezénylése alatt.
Anyagi gondok miatt tanításra adta fejét, ami szinte minden szabadidejét felemésztette, ezért 1871-ben zenekari pályafutását befejezte és csak komponált. Ifjú korában megérintette a bécsi klasszicizmus, majd hatott rá Liszt és Wagner zenéje, de érett zeneszerzőként teljesen egyedi stílusban, sajátos zenei nyelven komponálta műveit.
Népzenei ihletésű alkotásaiban finoman ötvözte a folklór elemeket a klasszikus formákkal. Szerelmes lett egyik tanítványába, aki azonban visszautasította. Bánatát a Ciprusok című dalciklusában fejezte ki. Rövid idő múlva korábbi szerelme húgát, Anna Cermakovát vette feleségül. Fáradhatatlanul komponált, 1874-ben 15 művet (többek között a 3. szimfóniát) nyújtott be az osztrák állami ösztöndíj pályázatára.
Nyert, ami a készpénzen kívül az egyik zsűritag, Brahms bátorító támogatásával, később barátságával is járt.
Ezután sorra mutatta be műveit, 1878-tól már a saját vezényletével. Az 1870-es évek végére már külföldön is ismertté vált. Meghívásokat kapott, többek közt Londonba, ahol saját műveit nagy sikerrel dirigálta. Méltán avatták díszdoktorrá Cambridge-ben és Prágában.
Sikert sikerre halmozott, zenéjét elismeréssel fogadták Európában, sőt a Szláv táncokat Amerikában is. 1890-ben kinevezték a prágai konzervatórium kompozíció tanárává, majd egy évvel később elfogadta a New York-i Nemzeti Zenei Konzervatórium igazgatói állását.
Három évig maradt Amerikában, ahol élénken érdeklődött a helyi indián népdalok és a spirituálék iránt. Ezek is hatottak az itt írt 9. szimfóniájára (Az Újvilágból) és az Amerikai vonósnégyesre.
1895-ben írta remek Gordonkaversenyét, majd anyagi gondok közepette visszatért Prágába. Itt ismét elfoglalta konzervatóriumi állását, 1901-ben igazgatóvá nevezték ki. Ekkor írta szimfonikus költeményeit. Három év múlva, 62 éves korában hunyt el szívelégtelenségben.

Antonin Dvorak: Violin Concerto in A minor op.53
1. Allegro ma non troppo
2. Adagio ma non troppo
3. Finale: Allegro giocoso ma non troppo

Johanna Martzy,violin
RIAS-Symphonie-Orchester Berlin
Ferenc Fricsay,conductor

A felvételek 1953. júniusában Nyugat-Berlinben, a Jézus Krisztus templomban készültek.

https://zenekucko.com/07258

0

Visits: 5

Publication author

offline 2 hét

Levin

Avatar 177
Comments: 2243Publics: 4687Registration: 22-09-2017

Vélemény, hozzászólás?

Authorization
*
*
Registration
*
*
*

tizenöt − 3 =

Password generation