Élt a 18. században egy zeneszerző, aki annak idején nagyobbnak számított, mint Bach, az utókor azonban már-már elhallgatta Georg Philipp Telemann (1681-1767) nevét.
Mellőzöttségét talán túl sok műve okozta: a zeneirodalom egyik legtermékenyebb alkotójaként több mint háromezer opust hagyott hátra, míg Bach “csupán” harmadannyit. Aki ennyit ír, ráadásul a korízlést divatos zenékkel szolgálja ki, az nem lehet jelentős, vélekedett számos zenetörténet-író a – 20. századi koncertrepertoárt is nagyban meghatározó – 19. században.
A nagy múltú brit régi zenei előadásmód 1990 óta aktív formációja a Collegium Musicum 90 együttes. Ennek vezetője az a Simon Standage hegedűművész, aki törzsvendégnek számít Magyarországon, és akit szoros kötelékek fűznek a világhírű English Concert és Academy of Ancient Music historikus együttesekhez.
Nomen est omen – a latin mondást itt jó értelemben kell vennünk: Lipcsében Telemann is Collegium Musicum néven hozta létre egyetemi diákokból álló zenekarát, amelynek vezetését később Bach vette át. Mindketten pályáztak a Tamás-templom karnagyi állására (jellemző, hogy a városi tanács előbb Telemannhoz fordult, aki aztán visszalépett), de köztudott, hogy tisztelték egymást: az egyik Bach-fiú (Carl Philip Emanuel) keresztapja például Telemann volt.
Telemann korának legnépszerűbb zeneszerzője volt, de halála után a neve gyorsan feledésbe merült. Pedig – ha nagysága nem is mérhető Bachéhoz vagy Händeléhez – kiváló ízlésű, sokoldalú zeneszerző volt, aki csaknem minden műfajban jelentőset alkotott.
Ez a lemez élete utolsó éveiben született, és kéziratban ránk maradt szerzeményeiből ad válogatást a Simon Standage vezette Collegium Musicum 90 zenekar előadásában.
A művek:
01 Overture (Suite) in F Major, TWV 55:F16 – I. Overture
02 – II. Courante
03 – III. Bourree I-II-I
04 – IV. Loure I-II-I
05 – V. Menuet I-II-I
06 – VI. Forlane: Tres vite
07 – VII. La Tempete
08 Quatrieme livre de 6 quatuors: Quartet No. 1 in D Major, TWV 43:D4 – I. Adagio
09 – II. Allegro
10 – III. Adagio
11 – IV. Allegro
12 Overture (Suite) in A Major, TWV 55:A7 – I. Overture
13 – II. Invention I: Modere
14 – III. Invention II: Legerement
15 – IV. Invention III: [Grave]- Vite – Grave – Vite – Grave – Vite
16 – V. Invention IV: Avec douceur
17 – VI. Invention V: Vivement
18 – VII. Invention VI
19 Overture (Suite) in D Major, TWV 55:D23 – I. Overture
20 – II. Menuet I-II-I
21 – III. Plainte
22 – IV. Gailarde, qui s’alterne avec la Plainte
23 – V. Sarabande
24 – VI. Passepied I-II-I
25 – VII. Passacaille
26 Fanfare in D Major, TWV 50:44
27 Divertimento in E flat Major, TWV 50:21 – I. Overture
28 – II. La Reveille: Vivement
29 – III. La Conversation a la table: Gavotte
30 – IV. Reeveille a Chasse
31 – V. Repas
32 – VI. Retraite
https://tinyurl.com/y9nybdwz
Views: 16
Hihiháháhehe! Georg Michael Telemann! Szegény Georg Philipp forog a sírjában! (Lehet, hogy George Michael is, de az mindegy.) 🙂
Lenin elvtárs állítólag azt mondta, hogy nem az a bölcs, aki nem követ el hibákat, hanem az, aki kijavítja őket 🙂
George Michael egyébként a zeneszerző unokája, és szintén zenész volt.
“George Michael egyébként a zeneszerző unokája”
Az a Georg Michael volt! 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
A nagy Leninről nem tudjuk, hogy bölcs volt-e, mert mire kiderültek volna a hibái, inkább elhalálozott. A nagy Levin ellenben biztosan nem volt bölcs, mert újra és újra elkapta a kotlett-veszettség, és sose tudott ellenállni. Így vagyok én a zenével, folyamatosan. A katonaságnál (1984-85) egy-két barátommal éjjelenként betörtünk a laktanyaparancsnok őrnagy irodájába, mert volt egy Videoton rádiósmagnója – így tudtuk átvészelni az egy évet, enyhe alváshiánnyal…